Net een onderneming gestart? Pas op voor acquisitiefraude!

Beste lezer,

Nadat ik net begon met het opzetten van mijn onderneming, ben ik meerdere malen benadert met leuke, aantrekkelijke voorstellen die vooral via de telefoon aangeboden werden. Nu kun je de rest van het verhaal misschien al wel enigszins invullen, aan de meeste aanboden zaten een aantal haken en ogen.

Bedrijvenpagina is er hier één van, ze vertellen je op een vrij enthousiaste manier dat ze een leuk aanbod hebben voor startende ondernemers, als zij zich aanmelden bij hun pagina, maken ze volgens Bedrijfspagina veel meer kans op klanten. Welke startende ondernemer wil dat niet, gelijk een garantie op klanten? Natuurlijk ging er even op in, maar toen ik vroeg of er kosten aan verbonden waren, sloeg de net nog zo enthousiaste mevrouw ineens om en begon ze een erg onsamenhangend verhaal te vertellen. Vervolgens besloot ik natuurlijk om niet in te gaan op het aanbod en bedankte vriendelijk.

Toch zat het me niet helemaal lekker, waarop ik hun pagina ging bezoeken, en enkele recensies ging zoeken. Na een fractie van enkele seconden was het me duidelijk met wat voor organisatie ik te maken had, een organisatie die jonge ondernemers telefonisch benadert en je na enkele momenten, als een prooi in zijn val lokt. Na een aantal keer je naam genoemd te hebben, of een vraag met ‘ja’ beantwoord hebt schijn je ineens vast te zitten aan een overeenkomst, die natuurlijk niemand verwacht had. Dit verhaal leek vrij veel op mijn verhaal, en jawel: mijn onderneming was ook ineens op hun pagina te vinden.

Uiteraard brak het zweet me even uit, voor je het in de gaten hebt trap je als jonge ondernemer in een val. Na enkel onderzoek ben ik terecht gekomen op het woord ‘acquisitiefraude’, een term die mijn situatie herkenbaar omschreef. Nadat ik even contact opgenomen had met het meldpunt van acquisitiefraude, heb ik gauw een mail gestuurd naar Bedrijvenpagina waar ik vertelde dat ik telefonisch benadert ben door een enthousiaste mevrouw, maar dat er van een overeenkomst of samenwerking géén sprake is. Het meldpunt van acquisitiefraude vertelde me dat ik anders waarschijnlijk wel een factuur had kunnen verwachten, iets waar ik uiteraard niet blij van zou zijn geworden.

Deze agressieve vorm van marketing is voor veel ondernemers een grote val, ze komen vaak ongewild aan een overeenkomst die hun honderden euro’s kan gaan kosten. Uiteraard is in de kleine lettertjes wel te lezen dat dit de manier is waarop ze het aanpakken, een manier waarop ze hun smerige marketingkunstjes enigszins verdedigen.

Ik hoop dat enkele jonge ondernemers dit bericht lezen, en terugdenken aan dit artikel als er een anonieme beller op hun telefoon-display verschijnt. Als het aanbod te mooi om waar te zijn lijkt, of het simpelweg een onduidelijk of onsamenhangend verhaal is, geef dan duidelijk aan dat je geen interesse hebt of verbreek de verbinding. Voor de fraudeurs geldt maar één regel: niet geschoten is altijd mis.

Over de auteur

Tom Kraan

Tom Kraan

"Het belangrijkste vind ik dat een gebruiker na het verlaten van deze website daadwerkelijk iets gehad heeft aan zijn bezoek. Of dit nou in de vorm van een product is of van opgedane kennis, dat maakt me niet uit."

9 Reacties

  1. Jacolien 11 april 2016
    Beantwoorden

    Goed verhaal, je hebt inderdaad gelijk, ik zit nu ook met een hoop ellende, maar er komt vast een oplossing. Altijd alert zijn op mensen die niet het goede met je voorhebben, maar alleen het goede met zichzelf voorhebben

    1. Tom Kraan
      Tom Kraan 11 april 2016
      Beantwoorden

      Hallo Jacolien, Jammer dat je het bericht niet eerder gevonden hebt, dat had je een hoop ellende kunnen besparen. Als ik je ergens mee kan helpen, schuw dan niet om even een berichtje te sturen. Met vriendelijke groet, Tom Kraan

      1. Jacolien 11 april 2016
        Beantwoorden

        Hoi Tom, ik heb mijn klacht gemeld op klacht.nl waarna er door bedrijvenpagina contact met mij opgenomen werd. Het is allemaal naar tevredenheid opgelost, ze halen mijn gegevens weer van hun site af, er worden verder naar mij geen kosten in rekening gebracht, en de vraag aan mij om mijn klacht van internet af te halen. Dus dat wil ik graag doen. Ik zal mijn bericht van vanmiddag weer verwijderen. Bedankt voor je aanbod en je vriendelijkheid. Groetjes Jacolien

        1. Arend Galenkamp 31 augustus 2016
          Beantwoorden

          Hoi Jacolien, goed om te weten dat dit bedrijf niet te vertrouwen is. Zojuist werd ik ook al gebeld. Wat best gek is, is dat ze jou vroegen jou recensie weg te halen toen jij wilde dat zei jou data van hun site wilde afhalen. Wat mij betreft hoop ik dat je de klacht heb laten staan. Met vriendelijke groet,
          Arend
          Eigenaar ViegolTech

  2. Corina 19 september 2017
    Beantwoorden

    Ook ik ben in hun verkooppraatje getrapt. Vorig jaar na veel mailen, bellen etc, uiteindelijk toch € 267,50 betaald middels een betalingsregeling. Ik gaf hun toen al aan dat ik startend ben, nog geen inkomsten had en dat dus eigenlijk ook niet kan betalen. Ik wist zeker dat ik dit niet had toegezegd, maar zij hadden een geluidsopname, waar na verbazing ar mijn inziens mee geknoeid was, dus bewijs. Ik heb dit betaald met de toezegging van hun dat ik per 18-8-2017 uit hun systeem gehaald zou worden. Dit is mij telefonisch toegezegd, want voor dit bedrag wilde ik niet nog een keer met hun in zee. Tot mijn grote verbazing kreeg ik weer een nota en zij verplichten mij ook deze te betalen. Ik heb hun duidelijk aangegeven wat zij toegezegd hadden , maar zij beweren alleen schriftelijke toezeggingen te doen . Ik kan eventueel wéér een betalingsregeling regelen met hun en nu staat erbij dat ik vanaf 2018 uit het systeem gehaald zal worden. Ik kan geen € 250,00 betalen, daar mijn bedrijf niet zo goed loopt als ik gehoopt had.
    Mondeling toezeggen is toch ook toezegging?? Ik heb ze echt meerdere malen gevraagd of ik er na de betaling van vorig jaar af zou zijn.

    1. Tom Kraan
      Tom Kraan 19 september 2017
      Beantwoorden

      Hoi Corina!

      Hartstikke vervelend om dit te lezen. Het artikel heb ik een tijdje geschreven, maar het blijft een vorm van vervelende en vooral agressieve marketing/oplichting. Je had helemaal niet hoeven betalen, je staat namelijk in je recht. Een mondelinge toezegging hoeft juridisch gezien geen toezegging te zijn. Je kunt het er dus gewoon op aan laten komen, als puntje bij paaltje komt zullen ze je naar alle waarschijnlijkheid toch met rust laten.

      In het vervolg: Antwoorden dat je nooit akkoord bent gegaan met voorwaarden en wenst uit het systeem gehaald te worden. Geen medewerking leveren aan zulke activiteiten.

      Mocht je mijn hulp nodig hebben dan kun je mij altijd via de mail of telefonisch bereiken. Ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben.

      Groeten, Tom.

  3. Veronique nelissen 30 januari 2018
    Beantwoorden

    Ook ik ben gebeld door bedrijvenpagina, mij werd verteld dat dit geheel het eerste jaar gratis is. Nu krijg ik een factuur van 305,- binnen en of ik die binnen 14 dagen wil betalen.

    Echter vanmiddag werd ik anoniem gebeld, bedrijvenpagina.nl om mijn gegevens te controleren voor de factuur en de opzegtermijn. Ik Zei tegen Mw. Dat ze mij al een factuur via de mail hadden gestuurd. Toen vroeg ik waar hun bedrijf zicht vestig, Amsterdam zei mw. Ik zei dat is vreemd deze factuur komt uit Alkmaar. De Mw. Aan de telefoon zou dit gaan uitzoeken en mij terug bellen. Verder niks meer gehoord.

    Het zit me niet lekker en ga eens op Google kijken en kom na vele gelezen klachten over bedrijvenpagina.nl hier uit. En ik heb een openstaande factuur staan van hun.

    Wat moet ik nu doen ?

    1. Tom Kraan
      Tom Kraan 31 januari 2018
      Beantwoorden

      Hoi Veronique,

      Erg vervelend om te horen, het is namelijk een organisatie dat zich enkel en alleen richt op hun eigen gewin.

      Ik raad je aan er niets op uit te doen, zolang jij niets bevestigd of aangevraagd hebt. Het sturen van facturen en het dreigen met incassobureau’s is een middel om je psychologisch op de proef te stellen. Niets betalen en er ook vooral zo weinig mogelijk op uit doen. Nogmaals: zolang jij er niet om gevraagd hebt, waait dit gewoon weer over.

      Als ik je telefonisch nog te hulp kan schieten ben ik bereikbaar op: 0653998693.

      Met vriendelijke groet,

      Tom Kraan, Designotive

  4. Jitske 23 maart 2018
    Beantwoorden

    Goedemorgen,

    Ook ik ben in een soortgelijk verhaal ‘getrapt’. Ik heb nog tot vandaag om hen € 320,- te betalen anders geven ze het uit handen aan een incassobureau. Moet ik hem wel of niet betalen?

Laat hier uw reactie achter